Monday 13 April 2015

Kewibawaan bercelaru

Disudut peta dunia, dikenali satu negara terdapat satu bandar yang dihuni berbagai adat resam yang berkecimpung dalam hari hari di dunia. Di tengah kesibukan bandar terbina satu kondo yang dihuni oleh leena. Dia termenung jauh ke awan gelap menunggu ketibaan sang bulan. Di wajah leena, terserlah kedutan keresahan. Leena cuba melindung keresahan nya disebalik tirai merah dijendala bilik nya. 

Leena seorang gadis sunti  yang hidup dalam keresahan kota raya yang kian pesat menyerap penat lelah warga kota. Dalam kehidupan kerjaya baru nya, leena cuba hidup sebagai warga kota yang normal, yang tahu salah silah kehidupan kota raya. Pada kotak pemikiran leena, dia merasa kehidupan yang dihadapi sekarang begitu ghairah dan menyeronokan. Disebalik keghairahan itu, leena cuba mentafsirkan ghairah itu sebagai ghairah yang perih sepertimana yang leena faham, ia begitu berat dipikul. Leena cuba memberi satu situasi yang pernah leena lalui, sewaktu pulang kerja, leena pernah diajak oleh teman teman sepejabat untuk menghadiri satu parti hari jadi seorang teman di satu kondo mewah. Ghairah yang leena cuba maksudkan adalah perasaan teruja untuk merasai suasana di parti itu. Ghairah yang perih pula adalah perasaan yang tidak enak yang leena tidak sangka sangka akan melalui nya. Untuk lebih mendalam leena akan beri satu contoh suasana di satu parti, ia samada parti liar atau tidak, ia bergantung pada para hadirin yang nengawal suasana parti tersebut. Apabila leena berada dalam satu majlis parti, perasaan gembira akan pertama sekali menyerlah dan akan membuat diri tidak terkawal akan perbuatan diri sendiri. Bagi leena gembira sangat bahaya, pernah mama leena pesan semasa leena kecil, jangan gembira sangat, nanti ada yang menangis tu. Leena harap contoh itu sudah jelas dan terang. 

Leena ini seorang gadis optimis, leena akan tersedar akan sebab dan akibat akan perbuatan nya. Leena tidak mahu menyesal dikemudian hari. Bagi leena, setiap peristiwa atau perbuatan nya akan ada hikmah. Jika hari ini bukan nasib leena mungkin esok atau lusa nasib leena, leena lebih suka akan pemikiran begitu untuk meyakinkan dirinya dia masih berpeluang dan masih ada harapan untuk leena. Leena paling takut adalah karma, karma juga dikenali sebagai bala bagi sesetengah orang. Leena merasa karma ini begitu menakutkan kerana akan perbuatan sendiri samada sengaja atau tidak ia pasti diulangi keatas diri leena. Yang paling leena sedih, karma itu menghantui akan keluarganya samada anak anak leena, adik leena, ataupun kawan kawan leena. Leena sering berharap karma ini tidak akan pernah kenal leena. 

Leena menutup tirai langsir merahnya, dan kembali ke katil empuk leena. Leena harap dalam lena leena, leena dapat mimpi akan putera impiannya datang selamatkan leena dari kehidupan kota raya yang begitu memenatkan. Dalam cubaan menutup mata, leena mengubah posisi tidur leena kepada mengiring, leena terpandang satu kotak Malboro softpack yang sudah kemek. Leena mendengus, leena lupa akan rokok nya sudah habis, leena terpaksa memikir macam mana perasaan hendak membuang air besar esok pagi tanpa sebatang rokok malboro. Dalam keresahan itu leena tertidur memikir nasib pagi leena.

No comments:

Post a Comment